Πέμπτη 24 Απριλίου 2008

Πώς λειτουργεί η κινητή τηλεφωνία

Δυνατότητα τηλεφωνικής επικοινωνίας παντού και πάντα, στο σπίτι ή στο δρόμο, με τον ίδιο πάντα αριθμό τηλεφώνου και χωρίς περιορισμούς από καλώδια: Πώς γίνεται αυτό; Με τις υπηρεσίες της κινητής τηλεφωνίας.

Βάση της κινητής τηλεφωνίας είναι ένα δίκτυο που συνίσταται από κυψέλες, γι αυτό και ονομάζεται κυψελοειδές ή κυψελωτό δίκτυο. Σε κάθε κυψέλη υπάρχει ένας σταθμός Βάσης που επικοινωνεί με τα κινητά τηλέφωνα στο κοντινό περιβάλλον του - δηλαδή στην κυψέλη του. Ένας σταθμός Βάσης αποτελείται από αρκετές κεραίες εκπομπής / λήψης, που συνήθως είναι στερεωμένες σε έναν ιστό, καθώς και από μια μονάδα ελέγχου. Οι σταθμοί Βάσης συνδέονται με ένα κέντρο με συνηθισμένα τηλεφωνικά καλώδια ή με υπερκατευθυντικές ζεύξεις. Από αυτό λαμβάνουν τις συνομιλίες που πρέπει να διαβιβάσουν σε κάποιο κινητό τηλέφωνο στην κυψέλη τους, και σ' αυτό διαβιβάζουν τις συνομιλίες που διενεργούνται από κάποιο κινητό τηλέφωνο στην κυψέλη τους (σχήμα 1). Αν κάποιο κινητό τηλέφωνο απομακρυνθεί από την κυψέλη, τότε η σύνδεση μεταβιβάζεται αυτόματα στην επόμενη κυψέλη.

Το μέγεθος της κυψέλης ορίζεται από τον αναμενόμενο αριθμό χρηστών κινητών τηλεφώνων και καθορίζεται κατά το σχεδιασμό του δικτύου. Καθώς ένας σταθμός βάσης μπορεί συνήθως να εξυπηρετήσει ταυτόχρονα το πολύ 64 κινητά τηλέφωνα, οι κυψέλες στις αγροτικές περιοχές με μικρή τηλεφωνική πυκνότητα είναι μεγάλες (διάμετρος 1 έως 4 km ή και μεγαλύτερη), ενώ αντίθετα στο κέντρο κάποιας μεγαλούπολης μικρές (διάμετρος 300 έως 400 μέτρα). Το ραδιοσήμα του σταθμού Βάσης πρέπει να είναι τόσο ισχυρό ώστε να φθάνει σε κάποιο κινητό τηλέφωνο ακόμη και στο όριο της κυψέλης, αλλά όχι υπερβολικά ισχυρό, επειδή έτσι θα δημιουργούσε παρεμβολές στα σήματα της επόμενης ή μεθεπόμενης κυψέλης.

Αν σε κάποια κυψέλη χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερα κινητά τηλέφωνα, έρχεται στιγμή που υπερφορτώνεται ο σταθμός Βάσης. Τότε γίνεται υποδιαίρεση της κυψέλης. Εγκαθίστανται δηλαδή αναγκαστικά πρόσθετοι σταθμοί Βάσης που με μικρότερη ισχύ εκπομπής εξυπηρετούν τις ήδη μικρότερες κυψέλες τους.

Σχήμα
Η κινητή τηλεφωνία χρειάζεται σταθερούς σταθμούς βάσης και κινητά τηλέφωνα. Οι σταθμοί βάσης συνδέονται με ένα κεντρικό σημείο

Πώς τηλεφωνούμε με ένα κινητό

Έχετε ένα κινητό τηλέφωνο και καλείτε ένα φίλο, ο οποίος - εφοδιασμένος κι αυτός με κινητό τηλέφωνο - είναι κάπου στο δρόμο. H διαδικασία για την επίτευξη της επικοινωνίας είναι η εξής : Αμέσως το κινητό σας τηλέφωνο αποκαθιστά επαφή με τον κοντινότερο σταθμό Βάσης (σχήμα 1). Αυτός διαβιβάζει το ερώτημα: «Πού είναι ο φίλος;» στο κέντρο κινητής τηλεφωνίας. Εκεί βρίσκεται μια τράπεζα δεδομένων όλων των χρηστών του εν λόγω δικτύου κινητής τηλεφωνίας. Σε τακτά χρονικά διαστήματα το κέντρο λαμβάνει από όλους τους σταθμούς βάσης στο δίκτυο τα στοιχεία, ποια κινητά τηλέφωνα βρίσκονται εκείνη τη στιγμή στην κυψέλη τους και είναι ανοικτά. Αν ο φίλος σας δεν έχει κλείσει εντελώς το κινητό τηλέφωνο του, είναι έτσι γνωστό σε ποια κυψέλη βρίσκεται.

H σύνδεση με τον αρμόδιο σταθμό Βάσης αποκαθίσταται και ο σταθμός διαβιβάζει τη συνομιλία με ραδιοσήμα στο κινήτο τηλέφωνου του φίλου σας. Μπορείτε έτσι να μιλήσετε μαζί του.

Πώς μεταδίδονται μηνύματα με τα ηλεκτρομαγνητικά πεδία

Η υψίσυχνη ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία χρησιμοποιείται ως μέσο μεταφοράς, δηλαδή ως φορέας πληροφοριών. Η πληροφορία που πρόκειται να διαβιβασθεί, π.χ. μια συνομιλία ή ένα φαξ, περιέχεται στο εκπεμπόμενο φέρον κύμα με κατάλληλο τρόπο είναι δηλαδή αυτό διαμορφωμένο. Ο δέκτης είναι σε θέση να εξάγει την αρχική πληροφορία από το λαμβανόμενο διαμορφωμένο υψίσυχνο σήμα.

Στα δίκτυα GSM της κινητής τηλεφωνίας που χρησιμοποιούνται στην χώρα μας, η πληροφορία μεταδίδεται ψηφιακά. Η συνομιλία δηλαδή εξ' αρχής ψηφιοποιείται και υφίσταται ως μια σειρά τιμών 0 και 1. Αυτή πλέον η αριθμητική σειρά, που μπορεί να συγκριθεί με την πληροφορία σε ένα μουσικό CD, κωδικοποιείται στο κάθε εκπεμπόμενο υψίσυχνο σήμα. Στο δέκτη αποκωδικοποιείται αυτή η σειρά αριθμών και μετατρέπεται πάλι σε αναλογικό σήμα.

Τετάρτη 23 Απριλίου 2008

Πώς λειτουργούν οι μηχανές αναζήτησης;


Oι μηχανές αναζήτησης είναι το κλειδί για να βρούμε συγκεκριμένες πληροφορίες στον τεράστιο όγκο πληροφοριών του Παγκόσμιου ιστού. Χωρίς την χρήση ευφυών μηχανών αναζήτησης θα ήταν σχεδόν αδύνατο να βρούμε αυτό πού ζητούσαμε και αυτό γίνεται ακόμα δυσκολότερο καθώς το Internet εξαπλώνεται κάθε μέρα.

-Τι είναι όμως αυτό που κάνει μια μηχανή αναζήτησης ευφυή;

-Γιατί στα αποτελέσματα της μηχανής αναζήτησης μπορεί να περιέχονται και λανθασμένοι ή σπασμένοι σύνδεσμοι;


Γενικά έχουμε τρεις τύπους μηχανών αναζήτησης:


-- "Crawler-based engines" στέλνουν κάποια αυτοματοποιημένα προγράμματα, που ονομάζονται robots (ή web crawlers ή spiders ή bots) που επισκέπτονται μία ιστοσελίδα και διαβάζουν πληροφορίες από αυτά που γράφει, διαβάζουν τα meta-tags του κώδικα της ιστοσελίδας και επισκέπτονται τους συνδέσμους της. Τα robots αυτά γυρίζούν πίσω όλες τις πληροφορίες, οι οποίες αποθηκεύονται σε Ευρετήρια.


-- "Human-powered": οι μηχανές αναζήτησης βασίζονται σε ανθρώπους που στέλνουν πληροφορίες που κατηγοριοποιούνται και αποθηκεύονται.


-- Τύπος που χρησιμοποιεί τα χαρακτηριστικά και των δυο μαζί.


'Έτσι και στις τρεις περιπτώσεις όταν ζητάμε κάποια πληροφορία από μια μηχανή αναζήτησης, στην πραγματικότητα ψάχνουμε τις πληροφορίες που είχε συγκεντρώσει κάποια στιγμή στο παρελθόν. Οι πληροφορίες αποθηκεύονται σε τεράστιες βάσεις δεδομένων και ανανεώνονται σε χρονικά διαστήματα που καθορίζονται από τις εταιρίες που έχουν τις μηχανές αναζήτησης.


Έτσι λοιπόν εξηγείται όταν κάνουμε αναζήτηση για παράδειγμα στο Google ή στο Υahoo και μέσα στα αποτελέσματα που μας επιστρέφει μπορεί να είναι και κάποιοι σπασμένοι η λανθασμένοι σύνδεσμοι. Αυτό συμβαίνει βέβαια γιατί μια σελίδα μετακινήθηκε ή τροποποιήθηκε μετά από την τελευταία φορά που ενημερώθηκε η βάση δεδομένων της μηχανής αναζήτησης. Και αυτή η κατάσταση θα παραμένει να υπάρχει μέχρι να γίνει ενημέρωση.

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ ενός Pentium και ενός Celeron επεξεργαστή;

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ ενός Pentium και ενός Celeron επεξεργαστή;

Παρακάτω παρουσιάζονται σύντομα οι κυριότερες ομοιότητες και διαφορές μεταξύ τους:
Core (Πυρήνας): Το τσιπάκι του Celeron βασίζεται πάνω σε Pentium πυρήνα.
Cache (Κρυφή μνήμη): Τα τσιπάκια Celeron έχουν λιγότερη cache μνήμη από τους Pentium(ένας Pentium έχει περίπου τέσσερις φορές περισσότερη).
Clock speed (Χρονισμός Ρολογιού): Η Intel έχει κατασκευάσει έτσι τον Pentium 4 ώστε το ρολόι του να τρέχει σε υψηλότερες συχνότητες από το ρολόι ενός Celeron.Ο γρηγορότερος Pentium μπορεί να είναι μέχρι και 60% από τον γρηγορότερο Celeron.
Bus speed : Ένας Pentium είναι περίπου 30% πιο γρήγορος από έναν Celeron.
Έτσι βλέπουμε ότι αν και οι δύο επεξεργαστές είναι της ίδιας εταιρίας έχουν μεγάλες διαφορές στα χαρακτηριστικά τους με άμεσο αποτέλεσμα στις επιδοσεις τους αλλά και στις τιμές του. Αν κάποιος το μόνο που χρειάζεται τον υπολογιστή του είναι να διαβάζει τα email του και να σερφάρει στο Internet ένας Celeron θα του είναι υπεραρκετός για τις ανάγκες του και πολύ οικονομικός για την τσέπη του.

Η IP τηλεφωνία σε 14 βήματα

1. Τι είναι το Voice over IP (VoIP);

Ο όρος VoIP ή IP τηλεφωνία αναφέρεται στη μεταφορά φωνής πάνω από δίκτυα που βασίζονται στην τεχνολογία του Internet και, πιο συγκεκριμένα, στο πρωτόκολλο IP. Το πρωτόκολλο πάνω στο οποίο βασίζεται το Internet δημιουργήθηκε για να υλοποιήσει δίκτυα μεταφοράς δεδομένων και, μάλιστα, με την αποστολή πακέτων δεδομένων. Αυτό σημαίνει ότι ένα έγγραφο που μεταφέρεται μέσω Internet τεμαχίζεται από το IP σε μικρά πακέτα δεδομένων και αποστέλλεται μέσω του δικτύου. Όταν το έγγραφο φτάσει στον προορισμό του, τα πακέτα ενώνονται δημιουργώντας ξανά το αρχικό, ώστε αυτό να δοθεί ενιαίο στον παραλήπτη του. Η ίδια λογική εφαρμόζεται και στην περίπτωση που τα δεδομένα που μεταφέρονται αντιστοιχούν σε κάποια φωνητική συνομιλία. Η φωνή ψηφιοποιείται, τεμαχίζεται σε πακέτα δεδομένων, μεταφέρεται από το δίκτυο μέσω του IP πρωτοκόλλου και στον προορισμό επανασυντίθεται ώστε να φτάσει στο συνομιλητή. Εδώ θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι το VoIP αναφέρεται στη μεταφορά της φωνής πάνω από IP δίκτυα. Τέτοιο δίκτυο είναι και το Internet αλλά, όταν αναφερόμαστε στο VoIP, δε σημαίνει απαραίτητα ότι μιλάμε για μεταφορά φωνής πάνω από το Internet: Μπορεί να είναι οποιοδήποτε IP-based δίκτυο (λ.χ. ένα ιδιωτικό εταιρικό δίκτυο).

2. Ποια η διαφορά με τα κλασικά τηλεφωνικά δίκτυα;

Σε αντίθεση με τα δίκτυα μεταγωγής πακέτων, όπως αυτά που βασίζονται στο πρωτόκολλο IP, στα κλασικά τηλεφωνικά εφαρμόζεται η λογική της απευθείας σύνδεσης μεταξύ των δύο συνομιλητών μέσω γραμμής που δεσμεύεται αποκλειστικά για κάθε επικοινωνία. Στα δίκτυα μεταγωγής πακέτων, όμως, από την ίδια γραμμή περνούν ταυτόχρονα διαφορετικά πακέτα δεδομένων. Έτσι, ταυτόχρονα με τα πακέτα φωνής μιας ή περισσότερων συνομιλιών, μπορούν να περνούν στην ίδια γραμμή πακέτα με άλλα δεδομένα, έγγραφα κ.ο.κ. Αυτή είναι και η βασική διαφορά μεταξύ της κλασικής τηλεφωνίας που εφαρμόζεται στο δημόσιο τηλεφωνικό δίκτυο και της υλοποίησης τηλεφωνίας πάνω σε δίκτυα IP ή, γενικότερα, σε δίκτυα μεταγωγής πακέτων.

3. Είναι δυνατή η σύνδεση με το δημόσιο τηλεφωνικό δίκτυο;

Υπάρχουν ειδικές πύλες (gateways) με τις οποίες μπορούμε να συνδέσουμε ένα σύστημα VoIP με το δημόσιο ή άλλα τηλεφωνικά δίκτυα. Επίσης, υπάρχουν όλα τα απαραίτητα συστατικά ώστε από μία συσκευή VoIP να καλέσουμε κάποια τηλεφωνική γραμμή του δημόσιου τηλεφωνικού δικτύου και το αντίστροφο. Γενικότερα, ανεξάρτητα από την υποδομή που χρησιμοποιεί το VoIP για τη διεκπεραίωση της συνομιλίας, σε τελική ανάλυση πρόκειται για ένα ιδιωτικό τηλεφωνικό δίκτυο, όπως αυτά που υλοποιούνται με τα εταιρικά τηλεφωνικά κέντρα, το οποίο συνδέεται διάφανα με το δημόσιο τηλεφωνικό δίκτυο.


4. Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του VoIP;

Τα βασικότερα πλεονεκτήματα του VoIP περιλαμβάνουν:
• Ενιαία υποδομή για δεδομένα και τηλεφωνία. Από τη στιγμή που από την ίδια υποδομή (γραμμές και εξοπλισμό) εξυπηρετείται η κίνηση φωνής και η κίνηση δεδομένων, έχουμε σημαντικές οικονομίες κλίμακας. Επίσης, επιτυγχάνουμε καλύτερη διαχείριση της τηλεπικοινωνιακής υποδομής.
• Μέγιστη αξιοποίηση της τηλεπικοινωνιακής υποδομής. Τα δίκτυα μεταγωγής πακέτων αξιοποιούν καλύτερα τη χωρητικότητά τους σε σχέση με το κλασικό τηλεφωνικό δίκτυο καθώς, χωρίς να υπάρχει δέσμευση γραμμής, μεταφέρονται κάθε φορά διάφορα δεδομένα, ανάλογα με τη χωρητικότητά της.
• Βελτιωμένη επικοινωνία με απομακρυσμένους εργαζομένους. Η χρήση της IP τηλεφωνίας δε δεσμεύει το χρήστη να έχει φυσική παρουσία στο περιβάλλον της επιχείρησης. Αν διαθέτει μία IP σύνδεση, μπορεί να εκμεταλλευτεί τα χαρακτηριστικά και τις λειτουργίες του τηλεφωνικού συστήματος της επιχείρησης, ανεξαρτήτως του σημείου στο οποίο εκείνος βρίσκεται.
• Νέες υπηρεσίες. Η χρήση ενιαίας πλατφόρμας για δεδομένα και φωνή επιτρέπει την ανάπτυξη μιας νέας γενιάς υπηρεσιών, όπως την ενοποιημένη διαχείριση μηνυμάτων (unified messaging) η οποία μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην αύξηση της παραγωγικότητας.

5. Γιατί ενδιαφέρει τις επιχειρήσεις;

Από τη στιγμή που πλέον όλες οι επιχειρήσεις διαθέτουν πρόσβαση στο Internet, έχουν υλοποιήσει και τα εταιρικά τους δίκτυα πάνω στο IP πρωτόκολλο. Έτσι, τους δίνεται μία πρώτης τάξης ευκαιρία να αξιοποιήσουν την υποδομή αυτή, η οποία δεν περιορίζεται μόνο στις γραμμές αλλά περιλαμβάνει και λοιπό εξοπλισμό (router, switches κλπ) ώστε να έχουν πάνω σε αυτή και τηλεφωνία. Ακόμα κι εάν αυτό περιοριστεί μόνο στο εσωτερικό της επιχείρησης, τα οφέλη είναι σημαντικά. Όταν μία επιχείρηση χρησιμοποιεί μισθωμένα κυκλώματα για να συνδεθεί με απομακρυσμένα υποκαταστήματά της, η αξιοποίηση των κυκλωμάτων αυτών και για τηλεφωνία μέσω του VoIP παρέχει ουσιαστικά οφέλη στην επιχείρηση.

6. Είναι η πιο συμφέρουσα λύση στην τηλεφωνία;

Όπως κάθε επένδυση υποδομής, έτσι και η χρήση του VoIP θα πρέπει να αντιμετωπίζεται μεσομακροπρόθεσμα για μία επιχείρηση. Σύμφωνα με μελέτες, η χρήση δικτύων μεταγωγής πακέτων για φωνητική τηλεφωνία είναι περισσότερο οικονομική από τα δίκτυα που δεσμεύουν γραμμές για κάθε συνομιλία. Επίσης, όταν μπορούμε μέσα από το εταιρικό δίκτυο – το οποίο σε ορισμένες περιπτώσεις είναι διευρυμένο σε διαφορετικά σημεία μιας πόλης, σε άλλες πόλεις ή και σε άλλες χώρες – να εξυπηρετούμε και τις τηλεφωνικές κλήσεις, εξοικονομούμε χρήματα και από τη μη χρήση του δημοσίου τηλεφωνικού δικτύου. Όταν δρομολογούμε τις κλήσεις μέσω του δικού μας δικτύου από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και η κλήση προς κάποιον αριθμό στη Θεσσαλονίκη ξεκινά από εκεί, και άρα είναι τοπική, έχουμε κέρδος. Έχουμε, όμως, και κόστος για την υλοποίηση της υποδομής, το οποίο εντοπίζεται στις γραμμές αυξημένης χωρητικότητας – για να εξυπηρετήσουν και τη φωνητική κίνηση - , στον επιπλέον εξοπλισμό (λ.χ. τηλεφωνικές συσκευές), το επιπλέον λογισμικό κλπ. Συνολικά, πάντως, και σε μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα, η τηλεφωνία πάνω σε IP δίκτυα αποδεικνύεται πιο οικονομική από παραδοσιακές λύσεις.

7. Υλοποιείται εύκολα;

Πλέον, αρκετές εταιρείες έχουν αποκτήσει την τεχνογνωσία για υλοποίηση λύσεων VoIP, είτε πάνω σε υπάρχοντα εταιρικά δίκτυα είτε ξεκινώντας από το μηδέν. Το βασικό πλεονέκτημα στην υλοποίηση εφαρμογών VoIP είναι ότι αυτές βασίζονται σε δικτυακή υποδομή η οποία μπορεί να επεκταθεί σταδιακά, ανάλογα με τις ανάγκες της επιχείρησης. Επιπρόσθετα, έχουν ωριμάσει και οι συμπληρωματικές εφαρμογές, όπως λ.χ. το λογισμικό διαχείρισης κλήσεων, οπότε η υλοποίηση των λύσεων αλλά και η χρήση τους καθίστανται πλέον απλές.

8. Τι γίνεται από πλευράς ποιότητας;

Παραδοσιακά το κύριο πρόβλημα της τηλεφωνίας πάνω σε IP δίκτυα είναι η ποιότητα της φωνής. Καθώς πάνω στο ίδιο δίκτυο μεταφέρονται διάφορα πακέτα δεδομένων (έγγραφα, άλλες φωνητικές συνομιλίες κλπ) δεν μπορούμε να εξασφαλίσουμε πάντα ότι τα πακέτα που μεταφέρουν τη φωνής μας θα φτάσουν όλα μαζί και άμεσα στο άλλο άκρο ώστε να γίνει σε πραγματικό χρόνο η συζήτηση. Όταν μεταφέρουμε ένα έγγραφο, μία σελίδα web, ένα email κλπ, δε μας ενδιαφέρει και τόσο εάν κάποιο τμήμα καθυστερήσει 1-2 δευτερόλεπτα. Στη φωνητική συνομιλία, όμως, η καθυστέρηση αυτή λειτουργεί αρνητικά ως προς την ποιότητα της φωνής. Λύση στο πρόβλημα αυτό δίνεται μόνο με τη χρήση γραμμών μεγάλης χωρητικότητας, σε συνδυασμό με επαρκή εξοπλισμό δρομολόγησης (λ.χ. μεγάλους routers και επαρκή switches), τα οποία όμως κοστίζουν. Σταδιακά, και όσο θα πέφτει το κόστος του εξοπλισμού και των γραμμών, η ποιότητα της VoIP θα γίνεται καλύτερη. Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι, με συγκεκριμένες τεχνολογίες (λ.χ. συμπίεση), μπορούμε να αυξήσουμε την απόδοση των γραμμών, ενώ με κατάλληλες ρυθμίσεις στους routers μπορούμε να δεσμεύσουμε χωρητικότητα από το δίκτυο για φωνητική επικοινωνία ώστε αυτή να διεξάγεται όσο το δυνατό σε πραγματικό χρόνο, χωρίς καθυστερήσεις και αλλοιώσεις.

9. Χρειάζονται ειδικές τηλεφωνικές συσκευές;

Υπάρχουν ειδικές τηλεφωνικές συσκευές οι οποίες προορίζονται για εφαρμογές VoIP και αξιοποιούν τις δυνατότητες της συγκεκριμένης τεχνολογίας. Τέτοιες συσκευές είναι διαθέσιμες από τους περισσότερους διεθνείς κατασκευαστές σχετικού εξοπλισμού αλλά και από ανεξάρτητους κατασκευαστές που εμπλέκονται σε συγκεκριμένες λύσεις. Πάντως, αξίζει να αναφέρουμε ότι, με τη χρήση ειδικού εξοπλισμού, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και απλές τηλεφωνικές συσκευές. Εναλλακτικά, τέλος, μία επιχείρηση μπορεί να εξετάσει τη λύση των softphones. Πρόκειται, ουσιαστικά, για λογισμικό το οποίο εγκαθίσταται στο φορητό ή επιτραπέζιο υπολογιστή του χρήστη και προσφέρει όλη τη λειτουργικότητα ενός IP τηλεφώνου χωρίς την ανάγκη ύπαρξης τηλεφωνικής συσκευής, Φυσικά, η χρήση των softphones είναι αλληλένδετη με την ύπαρξη υπολογιστή. Παρά το γεγονός ότι τα πρώτα softphones που παρουσιάστηκαν είχαν κακή ποιότητα ήχου και μεγάλη δικτυακή επιβάρυνση, πλέον η τεχνολογία τους είναι αρκετά ώριμη και λειτουργική.

10. Πότε αξίζει να υλοποιήσει υποδομή VoIP μία επιχείρηση;

Μία επιχείρηση που ξεκινά τώρα την υλοποίηση δικτυακών υποδομών, θα πρέπει να σκεφτεί πολύ σοβαρά να επενδύσει στο VoIP, αποφεύγοντας μεταξύ άλλων την επένδυση σε άλλες υποδομές για την τηλεφωνική της υποστήριξη (λ.χ. προμήθεια τηλεφωνικού κέντρου). Επίσης, μία επιχείρηση που έχει ήδη ανεπτυγμένες δικτυακές υποδομές και υποκαταστήματα σε διαφορετικά σημεία τα οποία είναι συνδεδεμένα με αυτές, θα πρέπει να αξιολογήσει τα οφέλη από την υλοποίηση λύσης VoIP υπολογίζοντας κόστη και εξοικονομήσεις. Τέλος, μία επιχείρηση που πιστεύει ότι στο μέλλον οι τηλεφωνικές της ανάγκες θα αυξηθούν σημαντικά ή έχει ήδη μεγάλη τηλεφωνική κίνηση, πρέπει να εξετάσει την υλοποίηση λύσεων VoIP.

11. Πόσο διαδεδομένη είναι η χρήση της IP τηλεφωνίας στις επιχειρήσεις;

Η αλήθεια είναι ότι, παρά τη μακροχρόνια παρουσία της τεχνολογίας VoIP, η διείσδυσή της δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη. Σύμφωνα με την εταιρεία In-Stat/MDR, το 2004 το VoIP χρησιμοποιούνταν από το 12% των αμερικανικών επιχειρήσεων, ποσοστό το οποίο εκτιμάται ότι θα φτάσει φέτος το 20%. Σε διεθνές επίπεδο τα ποσοστά είναι ακόμη χαμηλότερα. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι μεγάλες επιχειρήσεις παρουσιάζουν τα υψηλότερα ποσοστά διείσδυσης. Οι παράγοντες που σχετίζονται με την καθυστέρηση της διείσδυσης της IP τηλεφωνίας αφορούν θέματα νοοτροπίας (προσήλωση στην παραδοσιακή τεχνολογία), ενώ σχετίζονται σαφώς και με την τεχνολογική ανωριμότητα της τεχνολογίας σε ορισμένα σημεία αλλά και το υψηλό κόστος μετάβασης στην IP πλατφόρμα. Η τεχνολογία πλέον θεωρείται αρκετά ώριμη και προσιτή, γι’ αυτό άλλωστε παρουσιάζονται υψηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης της αγοράς σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια.

12. Το VoIP μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο σε εταιρικό επίπεδο;

Η χρήση της IP τηλεφωνίας δεν αφορά μόνο το επιχειρηματικό περιβάλλον. Κατ’ αρχήν αρκετές εναλλακτικές τηλεπικοινωνιακές εταιρείες χρησιμοποιούν την τεχνολογία IP για παροχή υπηρεσιών τηλεφωνίας. Επίσης, αρκετοί παραδοσιακοί τηλεπικοινωνιακοί οργανισμοί ανά τον κόσμο εξετάζουν τη σταδιακή αντικατάσταση των δικτύων τους από δίκτυα μεταγωγής πακέτων, σε μία προσπάθεια να αξιοποιήσουν καλύτερα την τηλεπικοινωνιακή τους υποδομή. Δε θα πρέπει να αγνοηθεί άλλωστε η μεγάλη δυναμική που έχει η διείσδυση της IP τηλεφωνίας στο καταναλωτικό επίπεδο. Ενδεικτική είναι η πρωτοφανής επιτυχία της υπηρεσίας Skype, η οποία επιτρέπει στους χρήστες να πραγματοποιούν VoIP κλήσεις δωρεάν, αφού οι εγγεγραμμένοι χρήστες της υπηρεσίας έχουν ξεπεράσει τα 24 εκατ. Ήδη έχουν κάνει την εμφάνισή τους ανάλογες υπηρεσίες από ελληνικές εταιρείες παροχής υπηρεσιών Internet, ενώ είναι σαφές ότι το μέλλον θα είναι πιο ευοίωνο με την αύξηση της διείσδυσης του broadband Internet.

13. Πόσο ασφαλείς είναι οι τηλεφωνικές συνδιαλέξεις μέσω VoIP;

Το γεγονός ότι πάνω στο ίδιο δίκτυο μεταφέρονται διάφορες πληροφορίες, καθώς αυτό εξυπηρετεί αρκετούς χρήστες, αναμφίβολα εγείρει θέματα ασφαλείας και προβληματισμούς για τη δυνατότητα υποκλοπής αυτών των τηλεφωνικών συνδιαλέξεων. Το συγκεκριμένο ενδεχόμενο υπάρχει, όπως υπάρχει για την υποκλοπή οποιασδήποτε πληροφορίας διακινείται μέσω του εταιρικού δικτύου. Όμως, για τις περιπτώσεις που απαιτείται αυξημένη ασφάλεια, υπάρχουν τεχνολογίες που μπορούν να διασφαλίσουν τις συνομιλίες με κωδικοποίηση των πακέτων. Επειδή, όμως, αυτό γίνεται εις βάρος της απόδοσης του όλου τηλεπικοινωνιακού δικτύου, όπως ακριβώς συμβαίνει και στην περίπτωση των ασφαλών σελίδων web, ενδείκνυται μόνο σε περίπτωση όπου απαιτείται ασφάλεια ή σε άλλες όπου χρησιμοποιούνται για την επικοινωνία δημόσια δίκτυα, όπως το Internet.

14. Τι αναμένουμε στο μέλλον;

Για το μέλλον θα πρέπει να θεωρούμε δεδομένη την αυξανόμενη χρήση δικτύων μεταγωγής δεδομένων και κυρίως δικτύων βασισμένων στο IP για την τηλεφωνία. Η τάση αυτή υπάρχει και στους μεγάλους τηλεπικοινωνιακούς οργανισμούς που υλοποιούν τα δίκτυα κορμού τους πάνω σε τέτοιες τεχνολογίες αλλά και στις εταιρείες που αξιοποιούν τη δικτυακή τους υποδομή για την τηλεφωνία. Επίσης, καθώς τα δίκτυα δεδομένων και τηλεφωνίας θα ενοποιούνται, θα δούμε να χρησιμοποιούνται ολοένα και περισσότερο πρωτόκολλα διευθυνσιοδότησης που θα μας επιτρέπουν να στέλνουμε emails από και προς τα σταθερά τηλέφωνα, να καλούμε κάποιον χρήστη υπολογιστή από το τηλέφωνό μας και το αντίστροφο, καθιστώντας πλέον το τηλέφωνο και τη φωνητική επικοινωνία μέρος της δικτυακής επικοινωνίας. Παράλληλα, μία ιδιαίτερα σημαντική προοπτική σχετίζεται με την εξάπλωση της IP τηλεφωνίας πάνω από ασύρματα ευρυζωνικά δίκτυα. Παρά το γεγονός ότι δε θεωρείται απειλή για τις άλλες μορφές τηλεφωνίας, μπορεί να βρει εφαρμογή σε διάφορους τομείς επιχειρηματικότητας.

Σύντομη Παρουσίαση - Software PBX

Οι λύσεις τηλεφωνίας που βασίζονται στο Soft-PBX παρέχουν ένα πλούσιο και ευέλικτο σύνολο χαρακτηριστικών. Το Soft-PBX παρέχει τόσο την κλασσική λειτουργικότητα ενός παραδοσιακού PBX (τηλεφωνικό κέντρο) όσο και εξελιγμένες δυνατότητες, και συνεργάζεται εξ' ίσου καλά με παραδοσιακά βασισμένα σε πρότυπα συστήματα τηλεφωνίας όσο και με συστήματα Voice over IP. Παρέχει τα χαρακτηριστικά που θα περίμενε κανείς να βρει σε ένα μεγάλο σύστημα PBX όπως Φωνητικό ταχυδρομείο (Voicemail), Γεφύρωση πολυμερών διασκέψεων (Conference Bridging), Ακολουθίες κλήσεων (Call Queuing), και Καταγραφή λεπτομερών στοιχείων κλήσεων (Call Detail Records).


Χαρακτηριστικά του Soft-PBX

Υπηρεσίες τηλεφωνίας:
•Σύστημα Voicemail
•Προστασία με κωδικό
•Χωριστά μηνύματα Απουσίας και Μη-διαθεσιμότητας
•Τυποποιημένα η Προσωποποιημένα μηνύματα
•Πολλαπλοί υποδοχείς (Folders) μηνυμάτων
•Διασύνδεση Web για έλεγχο του Voicemail
•Ειδοποίηση για Voicemail μέσω E-mail
•Προώθηση Voicemail
•Οπτική ένδειξη αναμονής μηνυμάτων
•Ακουστική ένδειξη αναμονήσ μηνυμάτων (Stutter Dialtone)
•Αυτόματη υποδοχή
•Interactive Voice / Tone Response
•Overhead Paging
•Ευέλικτο Extension Logic
•Extensions πολλαπλών γραμμών
•Έλεγχος πρόσβασης πολλαπλών επιπέδων
•Direct Inward System Access
•Τηλεφωνικός κατάλογος
•Πολυμερείς διασκέψεις
•Απεριόριστα “δωμάτια διάσκεψης”
•Έλεγχος πρόσβασης
•Ακολουθίες κλήσεων
•Σύστημα μενού ADSI
•Υποστήριξη Εξελιγμένων Χαρακτηριστικών Τηλεφωνίας
•Οδηγούμενα από το PBX οπτικά μενού
•Οπτική ειδοποίηση για Voicemail
•Call Detail Records
•Τοπικοί Call Agents
•Απομακρυσμένοι Call Agents
•Bridging πρωτοκόλλων
•Παρέχει ενοποιημένες υπηρεσίες στους χρήστες ανεξάρτητα από τον τύπο σύνδεσης
•Επιτρέπει την διασύνδεση διαφορετικών συστημάτων VoIP
Χαρακτηριστικά κλήσεων:
•Μουσική αναμονής
•Μουσική μεταφοράς
•Ευέλικτο σύστημα βασισμένο σε αρχεία mp3
•Έλεγχος έντασης
•Τυχαία αναπαραγωγή
•Γραμμική αναπαραγωγή
•Αναμονή Κλήσης
•Αναγνώριση Κλήσης
•Απόρριψη κλήσης βάσει Caller ID
•Αναγνώριση στην Αναμονή Κλήσης
•Προώθηση για Κατειλημμένο
•Προώθηση για Μή Απαντημένη
•Μεταβλητή Προώθηση
•Μεταφορά κλήσης
•Parking κλήσης
•Ανάκληση κλήσης
•Remote Call Pickup
•Do Not Disturb

Επεκτασιμότητα:
•TDMoE
•Επιτρέπει άμεση σύνδεση μεταξύ Soft-PBX συστημάτων
•Παρέχει μηδενική καθυστέρηση
•Χρησιμοποιεί κοινό υλικό Ethernet
•Voice over IP
•Επιτρέπει την διασύνδεση Φυσικά Διαχωρισμένων Εγκαταστάσεων
•Χρησιμοποιεί απλές συνδέσεις δεδομένων
•Χρησιμοποιεί ενιαίο σχέδιο αριθμοδότησης μεταξύ πολλαπλών εγκαταστάσεων

Διαλειτουργικότητα Voice over IP:
Το Soft-PBX παρέχει διαφανή γεφύρωση μεταξύ πρωτοκόλλων Voice over IP και παραδοσιακού τηλεφωνικού εξοπλισμού. Πρόσθετα, μπορεί να μεταφέρει κλήσεις από το ένα σύστημα στο άλλο μέσω του πρωτοκόλλου Inter Asterisk Exchange (IAX).
•Inter-Asterisk Exchange (IAX)
•H.323
•Session Initiation Protocol (SIP)
•Media Gateway Control Protocol (MGCP)
Διαλειτουργικότητα κλασσικής τηλεφωνίας:
•Τύποι Robbed Bit Signaling
•FXS και FXO
•Loopstart
•Groundstart
•Kewlstart
•E&M
•E&M Wink
•Feature Group D
•Πρωτόκολλα PRI
•4ESS
•Lucent 5E
•DMS100
•National ISDN2
•EuroISDN
•BRI (μέσω των ISDN4Linux και CAPI4Linux)
Υποστήριξη Codec
•GSM
•G.729 (με την αγορά εμπορικών αδειών χρήσης)
•G.723.1 (pass through)
•Linear
•Mu-Law
•A-Law
•ADPCM
•ILBC
•LPC-10
•MP3 (μόνο αποκωδικοποίηση)

Πώς λειτουργεί η τεχνολογία Hyper-Threading;

Τι βρίσκεται πίσω από την τεχνολογία Hyper-Threading* η οποία υποστηρίζεται από συστήματα με επεξεργαστή Pentium 4 στα 3,06 GHz και άνω;

Η συγκεκριμένη τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα στον υπολογιστή να συμπεριφέρεται ως ένα σύστημα με διπλό επεξεργαστή. Ετσι είναι δυνατή η παράλληλη επεξεργασία εφαρμογών που είναι δομημένες πάνω σε πολλαπλές δέσμες (multi-threading) ή που τρέχουν ταυτόχρονα με άλλες εφαρμογές (multi-tasking).

Η τεχνολογία Hyper-Threading* κάνει το λογισμικό και το λειτουργικό σύστημα να βλέπουν έναν απλό επεξεργαστή Pentium 4 ως δύο επεξεργαστές που λειτουργούν παράλληλα. Σε ένα πραγματικό σύστημα ορισμένες φορές ο επεξεργαστής είναι σε αναμονή της εντολής του χρήστη ή της απάντησης ενός υποσυστήματος, όπως η μνήμη, η κάρτα γραφικών ή η μονάδα σκληρού δίσκου. Σε αυτές τις περιπτώσεις κάποιοι από τους πόρους του επεξεργαστή δε χρησιμοποιούνται και παραμένουν αδρανείς αναμένοντας την επόμενη σε σειρά εντολή. Η τεχνολογία Hyper-Threading χρησιμοποιεί αυτούς τους πόρους κατά το χρόνο αναμονής για την εκτέλεση της επόμενης σε σειρά εντολής του λογισμικού ή για τις εντολές κάποιας άλλης εφαρμογής. Το καθαρό αποτέλεσμα αυτού είναι το μεγαλύτερο παραγόμενο έργο το οποίο οδηγεί σε υψηλότερη απόδοση του συστήματος.

---

*Η τεχνολογία Hyper-Threading απαιτεί ένα υπολογιστικό σύστημα με επεξεργαστή Pentium 4 στα 3,06 GHz ή ταχύτερο, chipset και BIOS που να χρησιμοποιούν αυτή την τεχνολογία, και ένα λειτουργικό σύστημα το οποίο περιλαμβάνει αριστοποιήσεις για αυτή την τεχνολογία. Οι επιδόσεις θα διαφέρουν ανάλογα με τον εξοπλισμό και το λογισμικό που χρησιμοποιούνται.

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφθούν τη σχετική σελίδα της Intel στη διεύθυνση http://www.intel.com/techtrends/tech...rthreading.htm

Δευτέρα 21 Απριλίου 2008

Ανησυχητικά νέα για το διαδίκτυο

Σε λίγα χρόνια και συγκεκριμένα το 2011, είκοσι γραμμές θα δημιουργούν την κίνηση που παράγεται από ολόκληρο το internet σήμερα!

Η αναφορά αυτή ανήκει στην μεγαλύτερη εταιρεία τηλεπικοινωνιών των Ηνωμένων Πολιτειών, την AT&T, και μεταξύ άλλων δείχνει ότι αν δεν αλλάξει κάτι δραματικά από το 2010 το διαδίκτυο θα έχει φτάσει στα φυσικά του όρια. Αιτία αποτελεί η ζήτηση για βίντεο online περιεχόμενο.

Ο αντιπρόεδρος του νομοθετικού σώματος της AT&T Jim Cicconi, τόνισε ότι το διαδίκτυο θα αντιμετωπίσει σύντομα συμπτώματα συμφόρησης παρόμοια με αυτά που παρατηρούνται και στα σύγχρονα οδικά δίκτυα οπού σε ώρες αιχμής συγκεκριμένα σημεία γίνονται μη προσπελάσιμα!

Κλείνοντας τις δηλώσεις του ο Cicconi, τόνισε ότι το διαδίκτυο δεν έχει κάτι το μαγικό που θα το κρατήσει μακριά από τα προβλήματα. Δεν αποτελεί μία από τις δημιουργίες του θεού αλλά αναβαθμίζεται και συντηρείται από ιδιωτικές εταιρείες!


πηγη

Flickr Images