Παρασκευή 2 Νοεμβρίου 2007

Έλεγχος της γραμμής μας μέχρι τον κατανεμητή.


Καθώς τον τελευταίο καιρό, μετά την έναρξη των παροχών γρήγορων ευρυζωνικών ADSL2+ συνδέσεων από τους Έλληνες παρόχους, έχουν ήδη εμφανιστεί αρκετά προβλήματα που έχουν να κάνουν όχι τόσο με την απόσταση από το Α/Κ της περιοχής μας (εξασθένηση), αλλά και κυρίως με την ποιότητα του βρόχου μας (SNR, Signal To Noise Ratio), έφτιαξα έναν μικρό οδηγό.
Ο οδηγός αυτός είναι όσο γίνεται απλουστευμένος, και σκοπός του είναι να μπορέσουμε να ελέγξουμε την δική μας άκρη του νήματος βρόχου, ώστε να είμαστε σίγουροι όταν δηλώνουμε τις βλάβες βρόχου στο
ν πάροχό μας
Πριν ξεκινήσουμε όμως τα βήματα μία σημαντική προειδοποίηση:
Η εργασία επάνω στα εγκατεστημένα δίκτυα της πολυκατοικίας/οικίας μας και στα απερχόμενα καλώδια του ΟΤΕ απαιτεί την έγγραφη άδεια του διαχειριστή της πολυκατοικίας (εφόσον υπάρχει), και φυσικά του ΟΤΕ, ως δια νόμου υπεύθυνου για την διαχείριση / συντήρηση του τοπικού βρόχου. Η εργασία πάνω στα δίκτυα αυτά είναι δυνατόν να προκαλέσει βλάβες, για τις οποίες θα είμαστε υπεύθυνοι και υπόλογοι.
Έλεγχος Γραμμής

Η διαδικασία είναι χωρισμένη σε βήματα, αποκλείοντας σταδιακά κομμάτια της γραμμής. Εννοείται ότι, αν δεν υπάρχει καμία βελτίωση μετά την ολοκλήρωση του βήματος, τότε δεν φταίει αυτό το κομμάτι της γραμμής.
Στόχος μας είναι να φτάσουμε να αποκλείσουμε την βλάβη από το modem/router μέχρι τον κατανεμητή της πολυκατοικίας μας.
Ο κατανεμητής της πολυκατοικίας είναι ένα ντουλάπι, ξύλινο ή μεταλλικό, που βρίσκεται σε κάποιον κοινόχρηστο χώρο της πολυκατοικίας μας, ή κοντά σε κάποιον χώρο της μονοκατοικίας μας. Το κουτί αυτό περιέχει καλωδιώσεις:
α) Την πλεξούδα του ΟΤΕ με τα απερχόμενα καλώδια, δηλαδή αυτά που μας συνδέουν με το KV (ΚΑΦΑΟ), και
β) τα ζεύγη καλωδίων που φέρνουν την γραμμή στον χώρο μας. Μέσα επίσης θα βρούμε τις ρεγκλέτες μικτονόμησης, δηλαδή σημεία διασύνδεσης των απερχομένων καλωδίων με τα ζεύγη καλωδίων του σπιτιού μας.
Σε περίπτωση που είμαστε αρκετά έμπειροι και γνώστες και έχουμε τον κατάλληλο εξοπλισμό, τότε συνίσταται να πάμε κατευθείαν στον κατανεμητή μας, και συνδέοντας εκεί το modem / router μας μαζί με κάποιο laptop να ελέγξουμε κατευθείαν την γραμμή στο απερχόμενο καλώδιο του βρόχου μας. Εάν κι εκεί πάρουμε ακριβώς τα ίδια στατιστικά που παίρνουμε και στο σπίτι μας, τότε σημαίνει ότι δεν υπάρχει τίποτα το κακό με την δική μας άκρη και πως το πρόβλημα είναι καθ’ ολοκληρίαν στον βρόχο μας.

Πριν ξεκινήσουμε, είναι πολύ σημαντικό, εφόσον υπάρχει δεύτερη γραμμή adsl στον ίδιο χώρο, να αποσυνδεθεί πλήρως, αν είναι δυνατόν ακόμα και από τον κατανεμητή της πολυκατοικίας. Αυτό θα πρέπει να γίνει για να είμαστε σίγουροι πως το πρόβλημα στην γραμμή μας δεν είναι αποτέλεσμα του γνωστού φαινομένου crosstalk (παρεμβολές μεταξύ των παράλληλων καλωδίων που φέρουν παρόμοιες συχνότητες). Πάμε λοιπόν ένα - ένα τα βήματα:


  1. Εάν υπάρχει splitter μεταξύ του modem/router μας και της τηλεφωνικής πρίζας το αφαιρούμε και δοκιμάζουμε την γραμμή δίχως αυτό. Εάν υπάρχει βελτίωση των στατιστικών της γραμμής μας (κυρίως του θορύβου) τότε φροντίζουμε να αγοράσουμε ένα καλό (επώνυμο) splitter.
  2. Αλλάζουμε το καλώδιο σύνδεσης του modem/router μας με την πρίζα του τηλεφώνου και επαναλαμβάνουμε τον έλεγχο. Εάν η πρίζα του τηλεφώνου μας είναι παλαιά την αλλάζουμε με καινούρια, με προτίμηση σε επώνυμη πρίζα κατηγορίας cat5.
  3. Τοποθετούμε το modem/router μας στην πρώτη πρίζα του σπιτιού. Η πρίζα αυτή είναι συνήθως στον χώρο του σαλονιού μας, και ανοίγοντας την θα πρέπει να βρούμε ένα ή και δύο ζεύγη περισσότερα από τις υπόλοιπες πρίζες του σπιτιού. Δοκιμάζουμε τα στατιστικά της γραμμή μας εκεί. Εάν διορθωθούν σημαίνει ότι το πρόβλημα βρίσκεται στην εσωτερική καλωδίωση του σπιτιού μας.
  4. Εάν τα παραπάνω δεν βγάλουν κάποιο αποτέλεσμα, τότε θα πρέπει να κάνουμε τον έλεγχο κατευθείαν πάνω στο απερχόμενο του βρόχου μας. Αφού βρούμε τον κατανεμητή της πολυκατοικίας μας εντοπίζουμε το σημείο ένωσης της δικής μας γραμμής. Αφαιρούμε τα καλώδια του απερχόμενου συνδέοντάς τα με βύσμα αντίστοιχο με αυτό της εισόδου του router/modem μας. Συνδέουμε απ’ ευθείας το καλώδιο στο router/modem και ελέγχουμε τα στατιστικά της γραμμής μας. Εφόσον είναι τα ίδια με αυτά που παίρνουμε και στο σπίτι μας, τότε δεν υπάρχει τίποτα κακό με την εσωτερική μας καλωδίωση, αλλά με τον βρόχο μας.
Μερικές (σημαντικές) παρατηρήσεις:
  • Είναι σπάνιο αλλά όχι αδύνατον για τις κακές επιδόσεις της γραμμής μας να φταίει το router/modem που χρησιμοποιούμε. Γι'αυτό τον λόγο είναι καλό, εφόσον μπορούμε, να δοκιμάσουμε στην γραμμή και κάποιο άλλο router/modem. Θα πρέπει μόνο να είμαστε σίγουροι πως θα το σετάρουμε σωστά και σύμφωνα με τις προδιαγραφές του παρόχου μας.
  • Για να είμαστε σίγουροι για τα αποτελέσματα της δοκιμής μας θα πρέπει σε κάθε βήμα να αποκλείουμε την υπόλοιπη γραμμή μας. Για παράδειγμα, όταν βάζουμε το router/modem μας στην πρώτη πρίζα τα σπιτιού, είναι καλό να έχουμε αποκόψει την παροχή τηλεφωνίας προς το υπόλοιπο σπίτι, έχοντας πλέον στην πρίζα αυτή μόνο το ζεύγος καλωδίων που έρχεται από τον κατανεμητή μας.
  • Ο έλεγχος στον κατανεμητή μας είναι δυνατόν να προκαλέσει βλάβη, και θα πρέπει να γίνεται από γνώστες του αντικειμένου, και με την ύπαρξη των κατάλληλων εργαλείων. Εάν αποφασίσουμε να εργαστούμε στον κατανεμητή μας, τότε καλό είναι να έχουμε στην διάθεσή μας αυτό ή παρόμοιο εργαλείο για την επανατοποθέτηση των καλωδίων στην ρεγκλέτα
  • Είναι προτιμότερο ο έλεγχος στον κατανεμητή μας να γίνει από εγκεκριμένο ηλεκτρολόγο ή τεχνικό τηλεπικοινωνιών. Μπορούμε να ζητήσουμε από τον πάροχό μας να μας στείλει τεχνικό για έλεγχο της γραμμής μας.
Ο κατανεμητής μας θα πρέπει να είναι περίπου όπως αυτός της εικόνας. Στον συγκεκριμένο κατανεμητή έχει σημειωθεί η ακριβής θέση μικτονόμισης του κάθε διαμερίσματος. Σε περίπτωση που δεν υπάρχουν οι σημειώσεις αυτές, τότε θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε ένα ειδικό εργαλείο παραγωγής τόνου που θα μας βοηθήσει να βρούμε το ζεύγος που έρχεται στο σπίτι μας.



2 σχόλια:

Stathis είπε...

Πολύ ενδιαφέρον και κατατοπιστικό το κείμενο. Σε ευχαριστώ για τις πληροφορίες. Ήθελα να κάνω μια ερώτηση όμως μήπως και μπορείς να βοηθήσεις με κάποια ιδέα.
Μένω στον τρίτο όροφο μιας πολυκατοικίας. Στον κατανεμητή έχω 14 mbps αλλά στο σπίτι 1. ήρθαν από την HOL και μου είπαν πως φταίνε οι πρίζες και κάτι τέτοια. Από ότι καταλαβαίνω φταίει η καλωδίωση αλλά δεν ξέρω ούτε πως να ελέγξω τι φταίει, ούτε πως να το λύσω.
Άσε που δεν ξέρω και που θα βρώ κάποιον τεχνικό να έχει μια σχετική εμπειρία...

Αυτά. Αν μπορείς να βοηθήσεις θα το εκτιμούσα.

Στάθης

::nospa:: είπε...

an exis provlima stin esoteriki kalodiosi toy spitiou kalo einai na fonaksis enan liktrologo na dis ta kalodio se ti katastasi einai kai na di episis kai tis prizes tou spitiou an einai termatismenes sosta.oso gia tin taxitita pou klidoni to router sou apo tin HOL paizei rolo kai ta tilefonika kalodia kai genika arketoi paragontes,pisteuo na exis kanis sostes rithmisis kai sto router kai na exis topothetisi ta katalila filtra stis sikeues tilefonou,an thes pes mou pos ta exis topothetisi gia na se voithiso.eyxaristo poli.

Flickr Images